شستشوی نمای ساختمان بدون حضور در ارتفاع
بازسازی خانه | بازسازی منزل | بازسازی آپارتمان | بازسازی ساختمان
شستشوی نمای ساختمان بدون حضور در ارتفاع
دو شنبه 31 مرداد 1401 ساعت 9:38 | بازدید : 54 | نویسنده : admin | ( نظرات )

نماشویی و شستشوی نما

در عملیات شستشوی نما همواره یک چالش اصلی وجود دارد و آن، کار در ارتفاع است. کار در ارتفاع، خطرات خاص خود را دارد و همواره به تجهیزاتی نیاز دارد که هزینه‌های شستشو را افزایش می‌دهد. به همین منظور، روش‌هایی برای دسترسی به نمای ساختمان، بدون نیاز به حضور در ارتفاع، ابداع‌شده‌اند. در این مقاله، ابتدا، روش‌های شستشوی نمای ساختمان‌های مرتفع را مرور می‌کنیم. در قسمت بعد، روش­ های اصلی شستشوی نما بدون نیاز به حضور در ارتفاع را شرح می‌دهیم. درصورتی‌که ساختمان شما ارتفاع چندانی ندارد، پیش از شروع عملیات نماشویی شما را به مطالعه این مقاله دعوت می‌کنیم.

روش های شستشوی نما برای ساختمان های مرتفع

به‌طورکلی، سه روش زیر برای نماشویی ساختمان‌های مرتفع، وجود دارند. هرکدام از این سه روش، مزایا و محدودیت‌های خودشان را دارند.

  • استفاده از داربست
  • استفاده از ماشین بالابر
  • استفاده از راپل یا طناب

برای شستشوی نمای ساختمان‌های با ارتفاع کم، می‌توان از داربست استفاده کرد. این روش، یکی از خطرناک‌ترین روش‌ها برای کارکنان شستشوی نما است. در مورد ساختمان‌های با ارتفاع متوسط، بهترین روش استفاده از ماشین‌های بالابر است. این روش، امنیت بیشتری دارد. بااین‌حال، محدودیت‌های آن در خصوص فضایی که ماشین و بالابر اشغال می‌کنند، بالاست. همچنین، در صورت بی‌دقتی کنترل‌کننده ماشین، ممکن است، خطراتی برای کارگران و خود ساختمان به وجود بیاید. از دیگر معایب این روش، هزینه بالای اجاره ماشین بالابر است. روش سوم شستشوی نما یعنی استفاده از راپل، برای همه ساختمان‌ها به‌ویژه ساختمان‌های بلند، کاربرد دارد. این روش، نیازمند نیروهای بسیار آموزش‌دیده با تجهیزات مناسب است که هزینه‌های خاص خودش را می‌طلبد.

شرایط و روش های شستشوی نما بدون نیاز به کار در ارتفاع

به دلیل محدودیت‌ها و خطراتی که ذکر شد، بسیاری از افراد تلاش می‌کنند که تا جای ممکن، شستشوی نما را بدون نیاز به حضور در ارتفاع، انجام دهند. دستیابی به این هدف، مستلزم این است که ساختمان از حد مشخصی، بلندتر نباشد. درواقع، برای نماشویی ساختمان با ارتفاع متوسط رو به بالا، ناگزیر از کار در ارتفاع هستیم. تنها در دو صورت می‌توان از حجم حضور در ارتفاع کاست. اول، هم در مورد ساختمان‌های که می‌توان از بالکن‌های آن‌ها برای شستشوی نما استفاده کرد. این امر مستلزم این است که بالکن، شرایط ایمنی موردنظر را داشته باشد. البته این ترفند، معمولاً تنها برای شستشوی یک وجه از ساختمان به کار می‌آید. دوم، استفاده از ربات­ های شوینده که البته استفاده از آن‌ها در کشور ما هنوز رایج نشده است. حال، روش‌های شستشوی نما بدون نیاز به کار در ارتفاع را معرفی می‌کنیم.

شستشو با دستگاه نماشویی

دستگاه نماشویی به دو روش زیر، نمای ساختمان را تمیز می‌کند.

  • با استفاده از فشار آب که در این صورت به آن واترجت می‌گویند.
  • با استفاده از واترسندبلاست که شامل آب و دانه‌های شن و ماسه می­شود.

در هر دوی این روش‌ها، ماده شوینده چه آب باشد و چه دانه‌های شن و ماسه؛ با فشار به سطح نما برخورد کرده و آلودگی‌ها را از روی آن پاک می‌کند. برخی از انواع این ماشین، دارای بخشی به نام لنس هستند که با افزایش طول تلسکوپی آن‌ها می‌توانید به ارتفاعی تا 15 متر هم برسید و عملیات شستشوی نما را انجام دهید. در استفاده از دستگاه‌های واترجت برای شستشوی نمای شیشه‌ای، باید حتماً از فیلترهای مناسب آب استفاده کرد. این فیلترها املاح آب را گرفته و مانع از به‌جا ماندن لکه، روی شیشه می‌شوند. لازم به ذکر است که برای شستشوی نماهای شیشه‌ای و نماهایی که درجه آلودگی آن‌ها چندان زیاد نیست از واترجت استفاده می‌شود. برای شستشوی نماهای رومی، بتنی و آجری، معمولی واترسندبلاست کارایی بهتری دارد. مخصوصاً، اگر نیاز باشد که نما پس از شستشو، رنگ شود.

شستشوی نما با دستگاه واترفد (Water Fed Pole)

این دستگاه، مانند جارویی بلند است که درون مخزن آن را می‌توان از آب و مواد شوینده پر کرد. ارتفاع این دستگاه معمولاً، برای ساختمان‌های تا ارتفاع 28 متر، مناسب است و می‌توان آن را از روی سطح زمین، کنترل کرد. این بیشترین ارتفاعی است که می‌توان، بدون نیاز به حضور درارتفاع اقدام به شستشوی نما کرد. دستگاه واترفد، شامل یک سیستم تغذیه و تصفیه آب است. در این دستگاه هم مانند دستگاه واترجت، لازم است که آب با حداقل مواد معدنی به کار برود. آب با فشار زیاد به داخل لوله‌ها و سپس نازل دستگاه واردشده و از طریق سوراخ‌هایی که در نازل تعبیه‌شده روی شیشه اسپری می‌شود. سپس به کمک جاروی دستگاه، شیشه شسته شده و در پایان، آب تصفیه­ شده برای پاک کردن کف، پاشیده می‌شود و شیشه مجدداً خشک می‌شود. برای نگه‌داشتن تعادل دستگاه در ارتفاع بالا از گیره‌هایی استفاده می‌شود که به بدنه ساختمان می‌چسبند. از این روش، برای شستشوی انواع نما می‌توان، استفاده کرد. بااین‌حال؛ واترفد برای نماهای شیشه‌ای کارایی بهتری دارد.

دیگر روش های شستشوی نما بدون نیاز به حضور در ارتفاع

برای شستشوی شیشه‌های ساختمان یک یا دو طبقه خود، می‌توانید به‌راحتی از تی هایی استفاده کنید که طول دسته آن‌ها تا ارتفاع مشخصی، افزایش می‌یابد. برای این منظور از محلول آب و شوینده به‌اضافه تی مجهز به سری چرخان و تی با سری لاستیکی، استفاده نمایید. اما جدیدترین روش شستشوی نما استفاده از ربات‌های شوینده است. این دستگاه‌ها که روزبه‌روز در حال تکمیل هستند در هر ارتفاعی به فاصله بسیار کمی از نما قرارگرفته و با انواع روش‌ها مانند واترجت، عملیات نماشویی را انجام می‌دهند. معروف‌ترین این ربات‌ها در حال حاضر در جهان، دستگاه‌های SIRUS و GEKKO هستند.

شستشوی نما از ارتفاع صفر در یک نگاه

عملیات شستشوی نما به علت نیاز به حضور کارگران در ارتفاع، همواره با خطرات و چالش‌هایی همراه بوده است. خطرات جانی برای کارکنان، مشکلات تکنیکی که در ارتفاع، قابل‌حل نیستند و هزینه‌های اقتصادی، ازجمله این چالش‌ها هستند. به همین منظور برای ساختمان‌های تا ارتفاع حدود 28 متر دو دستگاه واترجت با لنس تلسکوپی بلند و دستگاه واترفد، ابداع‌شده‌اند. در روش اول، شستشوی نما تا ارتفاع 15 متر و با استفاده از آب یا مخلوط آب و شن و ماسه با فشار بالا، انجام می‌شود. دستگاه دوم نیز بیشتر شبیه به یک شیشه­ شوی دستی بلند است که تا ارتفاع 28 متر را پوشش می‌دهد. در کنار این دو روش، استفاده از تی معمولی بلند برای شستن شیشه در ارتفاع کم و همچنین، ربات‌های مدرن و پیشرفته­ نیز مطرح هستند.

شستشوی نمای ساختمان بدون حضور در ارتفاع



برچسب‌ها: نماشویی , شستشوی نما ,

موضوعات مرتبط: شستشوی نما و نماشویی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست










می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نویسندگان
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان بازسازی خانه و آدرس homerenovation.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 467
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 0

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 16
:: باردید دیروز : 0
:: بازدید هفته : 16
:: بازدید ماه : 19
:: بازدید سال : 30
:: بازدید کلی : 1947